Meest gestelde vragen (FAQ)




Op deze website geven wij informatie over wie wij zijn, hoe wij werken en wat u van ons kunt verwachten.

Aan de balie of via de telefoon krijgen we sommige vragen regelmatig, die we hieronder voor u op een rijtje hebben gezet.
Soms is een vraag snel en gemakkelijk te beantwoorden, dan leest u het antwoord direct onder de vraag.
In andere gevallen is er wat meer informatie nodig, dan kunt u direct op de link klikken naar de juiste pagina op deze website.

Staat uw vraag er niet tussen? Wij staan u graag te woord aan onze balie of telefonisch via 0164-613313. Natuurlijk kunt u uw vraag ook mailen op info@wswoensdrecht.nl.

Inhoud:

Hoe kan ik mij inschrijven?
Hoe weet ik welke woningen er te huur zijn?
Kan ik voorrang krijgen op een bepaalde woning?
Wanneer moet de huur betaald worden?
Ik heb een tijdelijk huurcontract. Wat betekent dat?
Ik kan deze maand de huur niet (helemaal) betalen, wat nu?

Hoe kan ik mij inschrijven?

Inschrijven kan via de website ZuidWestWonen.nl.
Daar vindt u alle informatie die nodig is om op het woningaanbod te reageren.

Terug naar boven

Hoe weet ik welke woningen er te huur zijn?

Via ZuidWestWonen.nl worden onze huurwoningen te huur aangeboden.

Terug naar boven

Kan ik voorrang krijgen op een bepaalde woning?

Wij verlenen niemand voorrang op het woningaanbod, tenzij hierover (landelijk, regionaal of lokaal) afspraken zijn vastgelegd met bijvoorbeeld zorginstellingen (ten behoeve van wonen met zorg/begeleiding) of met de gemeente (bijvoorbeeld ter invulling van de taakstelling huisvesting statushouders).

De enige uitzondering hierop kan zijn dat huurders die op ons verzoek gaan verhuizen, bijvoorbeeld vanwege sloop of ingrijpende renovatie, van ons een voorrangsverklaring krijgen.

Zij kunnen dan wel met voorrang reageren op het woningaanbod, de voorwaarden die aan deze voorrangsregeling zijn verbonden staan in het sociaal plan wat met deze bewoners wordt besproken. Voorrangsverklaringen van andere corporaties, ook als deze zijn aangesloten bij Zuidwestwonen, worden door ons niet geaccepteerd.

Voorrang vanwege andere (persoonlijke) omstandigheden is dus niet mogelijk. Om die reden is woningruil ook niet mogelijk. Dat zou namelijk betekenen dat iemand de woning kan gaan huren zonder dat anderen de kans hebben gehad erop te reageren. Om iedereen gelijke kansen te geven, staan wij woningruil niet toe.

Verklaringen van werkgevers, (huis)artsen, begeleiders, gemeente of andere instanties of personen hebben dan ook geen enkele invloed op de toewijzing van de woningen.

Terug naar boven

Wanneer moet de huur betaald worden?

In de huurovereenkomst spreken we onder andere met u af hoeveel u betaalt en wanneer.
De huur moet altijd vooraf, uiterlijk op de 1e dag van de maand worden betaald.
Dus uiterlijk op 1 maart betaalt u de huur van de maand maart, uiterlijk op 1 april de huur van de maand april enzovoorts.

Krijgt u halverwege de maand uw inkomen? Dan betekent dit niet dat u pas halverwege de maand hoeft te betalen. In de huurovereenkomst is afgesproken dat u uiterlijk op de 1e dag van de maand betaalt.

In die situatie kan het handig zijn voor uzelf om wat extra ruimte te krijgen. Door bijvoorbeeld 6 maanden een extra bedrag te betalen, zorgt u ervoor dat u voor gaat lopen. U kunt dan vervolgens elke maand de huur betalen op het moment dat u uw inkomen ontvangt, maar in plaats van dat u achter loopt, betaalt u dan netjes vooruit.

Het voordeel daarvan is dat u minder risico loopt als het een keer mis gaat. Betaalt u altijd twee weken te laat en er gebeurt iets waardoor ook die betaling niet lukt? Dan zal binnen twee weken de huurachterstand oplopen tot 2 maanden en loopt u het risico dat wij een incassoprocedure opstarten bij de deurwaarder. Klik hier voor meer informatie over huur betalen.
Terug naar boven

Ik heb een tijdelijk huurcontract. Wat betekent dat?

Voor een aantal van onze woningen hebben wij plannen voor “herstructurering”. Dat betekent dat we die woningen óf ingrijpend willen gaan verbouwen, óf dat we deze woningen willen gaan slopen om er iets anders voor in de plaats te bouwen.

Als er een woning te huur wordt aangeboden waar we zulke plannen hebben, dan krijgt de nieuwe huurder een “tijdelijk huurcontract”. Dat huurcontract loopt tot een bepaalde datum. Op die datum verwachten wij meer te weten over de definitieve plannen.

Huurders van deze woningen krijgen minimaal 1 jaar voordat we beginnen met de “herstructurering” van ons te horen wat er gaat gebeuren. Dat doen we in een persoonlijk gesprek, waarbij alles uitvoerig wordt besproken.

Degene die dit gesprek doet, blijft ook tijdens de hele periode de vaste contactpersoon. Wel zo duidelijk. Wat huurders in zo’n geval van ons mogen verwachten en wat wij van hen verwachten, bespreken we met de Huurdersbelangenvereniging HBWW. Het kan ook zijn dat er een vertegenwoordiging van de huurders uit de betreffende straat bij wordt betrokken.
Terug naar boven

Ik kan deze maand de huur niet (helemaal) betalen, wat nu?

Het is vervelend als er onverwacht iets gebeurt waardoor het niet lukt om de huur te betalen. Samen met u gaan wij graag kijken naar een oplossing. Dat kan een betalingsregeling zijn, waarbij wij geen rente of andere kosten rekenen als de afspraken worden nagekomen.

Het kan ook zijn dat er meer aan de hand is. Dan kunnen wij u helpen de weg te vinden naar de juiste organisaties die u kunnen helpen bij uw geldzaken.

Terug naar boven


WsWoensdrecht